05/08/2013

עסק קטן - מעוניין בשרת ראשון? טיפים בשבילך


אם הגעתם למאמר הזה כנראה שיש לכם עסק קטן ואתם בדילמה, כי אתם מתרחבים ואתם רוצים לשתף לוח שנה באאוטלוק במקום ב GMAIL, ואתם צריכים להתחבר מרחוק לעבודה, בקיצור העסק שלכם התפתח, ומבחינת הטכנולוגיה במשרד, עכשיו 3 מחשבים ודיסק חיצוני כבר לא מספיק לכם לעבודה, אז אתם מחפשים פתרון יצירתי ואתם יודעים שיש שרתים לעסקים קטנים, רק שאין לכם כל כך מושג בעניין הזה, הגעתם למקום הנכון :).

מי בעצם צריך שרת?
למרות ששרת קטן עשוי להיראות לא שונה ממחשב השולחני חזק, מחשב שולחני מיועד לאדם אחד שזקוק למערכת הפעלה ידידותית למשתמש והוא מעוניין להפעיל  יישומי שולחן עבודה, כגון מעבד תמלילים, גיליון אלקטרוני, תוכנת דואר, ודפדפן אינטרנט. על השרת פועלת מערכת הפעלה מיוחדת שנועדה לתמוך במשתמשים רבים. היא  מתוכננת להפעיל יישומים מרובי משתמשים, כגון דואר אלקטרוני, הודעות, ושרתי הדפסה; תוכניות משותפות כמו לוח שנה; מסדי נתונים ותכנון משאבים ארגוניים ותוכנות לניהול קשרי לקוחות.

שרת גם מקל על העובדים שלך לחלוק מידע ולשתף פעולה, שכן הוא פועל כמאגר מרכזי לכל המסמכים שלך, תמונות, אנשי קשר וקבצים חשובים אחרים זה יכול לעזור לשתף מידע עם העובדים שלך במהירות ובקלות, להגדיר רשת וירטואלית פרטית (באנגלית VPN) לגישה מהבית למסמכים במשרד מכל מקום בו יש לך גישה לאינטרנט. נוסף על כך, שרת באופן אוטומטי יכול לגבות את שולחן העבודה שלך ומערכות שלמות של מחשבים ניידים, כך שלעולם לא יאבדו  הנתונים הקריטיים, אם מכונה אחת במשרד התקלקלה או שנגנב מחשב נייד, שרת יכול לשחזר את החומר תוך דקות, שרת נועד להיות אמין, מאובטח, ועמיד בפני תקלות, עם אפשרויות אחסון מיוחדות.

איך בוחרים שרת ואיזה שרתים יש?
השמות הגדולים בשוק השרתים הם דל, פוג'יטסו, HP, IBM, Lenovo, ו-Oracle. בחירת השרת הנכון תלויה במידה רבה ביישומים שאתה מתכוון להריץ על זה. אם כל מה שאתה צריך זה שיתוף קבצים, גיבוי אוטומטי, וגישה מרחוק עבור מחשבים אישיים (בדרך כלל עשרה או פחות), כדאי לשקול NAS (שרת קבצים קטן, בהמשך המאמר למטה) או אפילו מכונה של Windows Home Server, HP, Netgear, QNAP, Seagate, Synology שהם שחקנים מרכזיים בתחום של שרתי הקבצים,  אם העסק שלך מונה יותר מעשרה עובדים עם מחשבים, ואתה צריך להפעיל שרת דוא"ל או שרת הדפסה, ניהול מסד נתונים מורכבים, או להפעיל יישומים מבוססי שרת מתוחכמים (כמו ERP לדוגמא Priority או CRM כמו עו"דכנית), או אם יש לעסק שלך דרישות אחסון גבוהות מאוד, או שאם אתה זקוק ליכולות ווירטואליזציה (הסבר על וירטואליזציה בהמשך המאמר) בקנה מידה גדול, אז אתה תצטרך משהו הרבה יותר גדול כמו שרתי Blade.


למה דווקא SBS?
SBS הוא ראשי תיבות של Small Buisness Server, הוא מחזיק בתוכו את הכל, גם שרת דואר, שרת לחיבור מרחוק, שרת SQL, וגם תוכנה לגיבוי (כמובן שיש יותר טובות וכלל השרתים של מייקרוסופט מחזיקים תוכנת גיבוי, אבל כאן היא מספקת ביותר), מה שחוסך עלויות, מכיוון שבשרתים שהם לא SBS כל שרת עולה בנפרד, SQL, שרת דואר, וכמובן הוא מגובה על ידי אלפסק, ככה שהסיכוי שהוא יקרוס יחסית מאוד נמוך.


בואו נעשה קצת סדר בדברים, שרת הוא דבר יקר אבל, בסופו של דבר שרת הוא תוכנה, ותוכנה ניתן להתקין על מחשב שהוא קצת פחות יקר, כמובן שהמצב הטוב ביותר הוא להתקין שרת על מחשב שהוא שרת ככה שהביצועים לא יפגעו, מצד שני, אם אתם מתכוונים לקנות מחשב שהוא יהיה שרת, תצטרכו השקעה של בערך 4500 - 5000 ש"ח ככה שבסופו של דבר במחיר כזה עדיף לקנות שרת, למה אתם שואלים? כי שרת עולה קצת יותר אבל הוא שרת, צירפתי לכם לינק לשרתים מ ZAP בעלות של עד 6000 ש"ח.

על זה נצטרך להוסיף את הרישוי, תוכנת SBS 2011 הכוללת בתוכה שרת דואר + 5 רישיונות עולה בסביבות ה 4000 ש"ח, כן מאוד מעצבן אבל יש גם חלופה...ישנו שרת חינמי הנקרא לינוקס, שהוא ללא עלות בכלל אבל למצוא אדם שיודע לתחזק אותו יעלה לכם כמו שרת SBS...ככה שזה חומר למחשבה.

"מבט אל העתיד"
חשוב מאוד לברר עם אדם המבין בתחום, האם בסופו של דבר השרת שרכשתם יתפתח עם העסק שלכם, ולא תצטרכו לרכוש שרת חדש ברגע שתגדלו, או במידה והוא ניתן לשדרוג עד איזה גבול יהיה ניתן לשדרג אותו רק על ידי הוספת חלקים בודדים כמו "זיכרון" או "דיסקים", מה שיחסוך לכם הרבה עלויות, כמו כן עד איזה גבול אנחנו מעוניינים להוציא על העניין הזה כסף? אולי עדיף לדחות את הקנייה וההשקעה לעוד קצת ולרכוש משהו הרבה יותר איכותי שיחזיק לאורך יותר זמן, הטכנולוגיה בימינו מתפתחת במהירות הבזק, ובתחום השרתים הדברים משתנים בכל יום ובכל יום יוצאת טכנולוגיה חדשה.

"הבטיחו לי שרת במחיר זול, אומנם קצת ישן"
מחיר זול כאשר מדובר בעסק זה מצויין, השאלה היא עד כמה ובמה, בתחום המחשבים הדברים עובדים הפוך, טכנולוגיה ישנה עולה הרבה יותר כסף מאשר טכנולוגיה חדשה, לכן בארגונים גדולים כל 3 שנים מחליפים את כלל המחשוב, מכיוון שעלות של שדרוג שרתים או מחשבים ישנים היא בעצם כעלות של מחשב או שרת חדש, ככה שלפעמים עדיף להשקיע עוד קצת

"אמא מה זה בעננים? זה ציפור?, זה מטוס?, לא זה שרת בענן!!" או בשפת העם "וירטואליזציה".
הסבר מהיר על וירטואליזציה לכל מי שלא מכיר את המושג. עסקים קטנים עד בינוניים בגודל לא כל כך אוהבים לדבר על אימוץ וירטואליזציה עד כה כי זה פשוט יקר, אבל הטכנולוגיה יכולה לספק יתרונות משמעותיים  כי זה מאפשר לארגון לעשות שימוש יעיל יותר של משאבי המחשוב.
וירטואליזציה מהמילה Virtual מאפשרת לשרת אחד להתנהג כמו מספר שרתים, כל אחד עם מערכת ההפעלה שלו, וקבוצה ייחודית של יישומים. מכונה וירטואלית מורכבת אך ורק מתוכנה, עדיין יש לו את כל המרכיבים של מכונה פיזית: יש לו לוח אם, מעבד, דיסק קשיח, בקר רשת, וכן הלאה אבל הכל הוא הגדרות ולא באמת רכיבים פיזיים, למרות שהמערכת חושבת שהכל פיזי, מבחינת המשתמש אגב זה שקוף.
מערכת ההפעלה ויישומים אחרים רצים על מכונה וירטואלית בדיוק כפי שהיו רצים על מחשב פיזי - הם לא רואים שום הבדל בין שתי הסביבות

בווירטואליזציה, יש אפשרות להוסיף כמה וכמה מחשבים, שפיזית ישבו על שרת מרכזי אחד, ישנם שחקנים מרכזיים בתחום הוירטואליזציה כמו: מיקרוסופט, ו Vmware, ישנו גם Oracle אבל הוא יותר לסביבת פיתוח.

כיצד וירטואליזציה יכולה לעשות שימוש יעיל יותר של משאבי המחשוב שלך? שרתים נועדו לעבוד הרבה וקשה - לעומת מה שקורה בפועל, האמת שהשרת הטיפוסי מנצל בין 5 ל 15 אחוזים מהמשאבים הכוללים שלו, הפעלת מספר מכונות וירטואליות (כמה מחשבים או שרתים) על שרת פיזי אחד מאפשר שימוש הרבה יותר יעיל, וניצול של  בין 60 ל 80 אחוזים.
במקום להריץ שרת פיזי אחד לדואר אלקטרוני, אחד עבור ניהול מסדי נתונים (SQL), אחד לאתר שלך, ועוד אחד עבור ה-CRM, תוכל להפעיל את כל היישומים האלה בכמה מכונות וירטואליות הפועלות על אותה החומרה הפיסית.

בסופו של דבר, וירטואליזציה מבטלת את הצורך בשרתים פיסיים נוספים מה שחוסך המון מקום ותחזוקה, קירור, גיבוי, פיזי, ודרישות אחרות שהולכות יחד איתם, הפלוס העוד יותר גדול מכול זה, שתוך דקות ספורות מהמחשב שלך במשרד אתה יכול "להתקין" מחשב או שרת חדש, על ידי ביצוע כמה קליקים בעכבר.

אבטחת מידע
במידה ואתם כבר גדלים, רוב הסיכויים שתצטרכו גם לאבטח את המשרד שלכם בהתאם, אם מדובר במשרד קטן עד 10-5 משתמשים ניתן להשתמש בנקודת גישה ולחסוך כסף ברכישת FireWall ללא אלחוט של ChekPoint שנקרא Safe Office, למה ללא אלחוט אתם שואלים? מכיוון שהעלות עם אלחוט היא פי כמה וכמה יותר יקרה...המחיר ההתחלתי של המוצר בגישה של 5 משתמשים מבחוץ היא בסביבות ה 1000+ ש"ח, ככה שבמחיר הזה עדיף להוסיף עוד 200-300 שקל על נקודת גישה (Access Point) טוב ולחסוך עלויות עד שתרוויחו עוד קצת כסף.

ישנו מוצר מתחרה שנקרא FortiGate הוא אומנם יותר זול ובמקרה כזה גם יכול להתאים לכם, אבל יחד עם זאת הדעה הרווחת אומרת שהוא פחות טוב מהמוצר הקודם שנתתי, העלות שלו אגב נמוכה יותר, לשיקולכם.

ישנם עוד מוצרים בתחום אבטחת המידע בחוץ, אך 2 אלו הם המפורסמים ביותר והשם שלהם הולך לפניהם.

שרת קבצים
אם לא ממש בא לכם להתקין כרגע שרת אז ניתן לרכוש NAS (שרת קבצים שעולה כמה מאות שקלים) שיהיה מקום מרכזי בו אתם שומרים את הקבצים, ומנהלים את כלל החומר בצורה חכמה, על מנת שלא יהיה תלוי בשום מחשב במשרד, הסיכוי שה NAS יקרוס הוא הרבה יותר נמוך ממחשב שגולשים עליו באינטרנט, וכל היום משתמשים בו לכלל פעולות כאלה ואחרות.

"עזוב אותי, זה מלא כסף עכשיו רק התחלתי לגדול"
במקרה כזה אגיד לכם שבמידה ואתם עסק בו 5 - 6 משתמשים ניתן יהיה לעבוד בצורה שותפת, אך הדברים הפשוטים שקשורים לאאוטלוק לדוגמא יהיו בעיה, לדוגמא שיתוף היומנים ואנשי הקשר "כן אבל יש Gmail", כן אני יודע, אבל ב GMAIL אתם לא יכולים לשתף יומן בעסק, אלה רק באינטרנט, שזה פחות נוח, בנוסף מנסיון אני יכול לספר לכם שבמידה ואתם תרצו להשקיע פחות כסף, איש המחשבים איתו אתם עובדים יתקשה מאוד למצוא לכם פתרונות שבאמת יועילו בצורה שאתם מתארים לעצמכם, כמובן שישנם פתרונות שעושים את העבודה וניתן לעבוד איתם, אבל ביום שבו תהיה תקלה כזאת או אחרת תצטרכו לקחת בחשבון שלא כל איש מחשבים יוכל לתת מענה, וברוב הפעמים הוא ישב ובזבז את הזמן בלמצוא פתרון לתקלה ב GOOGLE כי פשוט לא יהיה לו למי לפנות, ואתם תשלמו על הזמן שלו, ככה שבמקום לחסוך, בזבזתם.

ומה יקרה ביום בו לגוגל תהיה תקלה? יותר קל לעבור לגוגל אם בשרת שלכם תהיה תקלה, מאשר להיות בלי שרת ובלי גוגל.

"אני משתמש באנטי וריוס חינמי, זה עושה את אותו הדבר"
הרבה חושבים ככה, אבל זה לא נכון, כפי שזה נשמע, זה חינם, וחינם זה לא תמיד טוב, למה? כי במצב בו יכנס לכם וירוס למחשב, למי תפנו? לטכנאי?, ומה עשיתם בזה? עוד פעם צריך לשלם כסף כי אין לכם שירות תמיכה, ושוב במקום לחסוך כסף אתם תצטרכו להוציא, וגם בזבזתם זמן עד שהוא הגיע או התחבר מרחוק לצורך טיפול בתקלה (זה במצב בו יש לכם אחד כזה קבוע).

"בזק נתנו לי ראוטר בחינם"
כמו שאמרתי לפני כן, חינם זה חינם וזה חוסך עלויות במיוחד כאשר מדובר בעסק, השאלה היא עד כמה הוא מאובטח, עד כמה הוא עמיד בפני נפילות ביום יום, ומה יקרה במצב בו תצטרכו לשדרג את המהירות, או תגדילו את המשרד שלכם, האם תצטרכו לרכוש עוד נתב אחד?, כמו כן חשוב מאוד לבדוק אצל נותן השירות עד איפה החברה מוכנה לתמוך שלא יקרה מצב שבמצב הכי קריטי שלכם נותן השירות שלכם יגיד שהתקלה שלכם היא מעבר לגבולות התמיכה שלו.


לסיכום


יתרונות
במידה ויש לכם כסף להשקיע, אל תהססו לעשות את זה, מכיוון שהיום בשנת 2013 במצב בו הכל תלוי בטכנולוגיה, ולאט לאט הכל עובר לטאבלטים ולסלולארי, במצב בו יש שרת ועוד רכיבים טכנולוגיים שמשפרים את טופולוגיית (מושג המתאר מצב של "מה מחובר לאן?") הרשת הארגונית והעסקית ואבטחת המידע מתנהלת כמו שצריך הפרודוקיביות לא נפגעת והעבודה זורמת מבלי להיפסק אפילו ליום אחד, במיוחד אם אתם עסק בפיתוח, כי כל דקה עבורכם היא כסף, אולי שווה לחסוך עוד קצת ו"לסבול" עוד קצת אבל לאחר זמן מסויים לרכוש מוצר שישמש אתכם להרבה יותר זמן.
החסרונות

כמובן במצב בו הכל יושב אצלכם במשרד, יש את העלויות הרבות על החשמל כי שרת לא נכבה אף פעם, עלות של רישוי התוכנה שיכול להגיע לכמה אלפי שקלים, והם צריכים להתחדש כל שנה, כמובן שיש צורך ברכישת אנטיוירוס ארגוני בהתאם, וכמובן יש צורך לבצע גיבוי ולנהל את הנושא כמו שצריך ולשים לב האם הגיבוי נעשה כמו שצריך באופן רציף ותקין, בסופו של דבר, מישהו צריך לתחזק את זה לפחות אחת לשבוע לבוא ולבדוק שהכל תקין, מה שמצריך בעל מקצוע, שזאת עלות בפני עצמה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מגיב\ה יקר\ה תגובה היא דבר מקובל ביותר, ביקורת בונה גם כן, אם בכוונתך לפרסם, או לקלל, או סתם להגיב ולפוגע באחד ממבקרי הבלוג או כותב הבלוג, אתה מוזמן לחסוך ממני את ביזבוז הזמן במחיקת ההודעה שלך, ופשוט לא לכתוב אותה.

תודה :)