03/12/2015

איך להתקדם בקריירה למנהל רשתות? - System Administrator


להבדיל ממאמרי הקודמים ובשל העובדה שעבר זמן די רב מאז שכתבתי מאמר טכני עלה בדעתי להתמקד הפעם בנושא לא פחות חשוב מטכנולוגיה, והוא עצם העבודה במקצוע טכנולוגי כלשהו.

בתחום המחשוב קיימים מקצועות רבים, החל מסחר אלקטרוני (קניות ברשת) ועד למנמ"ר (מנהל מערכות מידע). ולכל מקצוע אופי ודרך משלו. בחלקם תדרשו להיות אחראים על נושא פיתוח התוכנה בארגון ובחלקם האחר לטפל בנושאי תמיכה והדרכה של משתמשי הארגון.

לשם הבהרה, ראו בתרשים הבא את חלוקת התפקידים במחלקת המחשוב של ארגון מסויים. מטבע הדברים בכל ארגון המבנה יכול להיראות מעט אחרת.



במאמרי זה אתמקד באחד התפקידים החשובים, והוא מנהל הרשת.

לשם הגדרת התפקיד ניעזר בויקיפדיה:
"מנהל רשת אחראי על האמצעים המרכיבים את רשת המחשבים של ארגון מסוים, ובכלל זה אחראי על ציוד החומרה הרלוונטי, כדוגמת כרטיסי הרשתמודמיםרכזותמתגיםנתבים. מתוקף תפקיד זה, מנהל הרשת מבצע הגדרות והתקנות של ציוד רשת, תחזוקה של ציוד זה, ניטור פעולתו התקינה של הציוד, והתקנה ותחזור של תוכנות המשמשות לניהול רשתות מחשבים.
מנהלי רשת יכולים לעסוק בתכן של רשתות מחשבים חדשות, ובאבטחת רשתות מחשבים, וזאת בהתאם לרמת הידע שלהם, ולתפקידם בארגון בו הם עובדים ובמידת הצורך בכך.
מנהל הרשת הוא בדרך כלל תפקיד "מאחורי הקלעים", אשר לא מעורב ישירות בתמיכה במשתמשים. מנהל הרשת יתמקד בדרך כלל בשמירה וניטור של תקינות תשתיות ה-LAN ה-WAN של הארגון, ובפריסת שרתים. פניות של משתמשים על תקלות ובעיות יגיעו אל מנהל הרשת רק לאחר שאנשי התמיכה לא הצליחו לטפל בבעיה, ולאחר שטכנאי רשת או טכנאי מחשבים לא הצליח לטפל בבעיה. במקומות שונים ישנה חפיפה בין תפקיד מנהל הרשת לתפקידי תמיכה זוטרים יותר, ומנהל הרשת עוסק גם בתחומים אלו."

ישנן חברות רבות המגדירות תפקיד זה בצורות שונות ולעיתים גם בהגדרות מתחכמות במטרה לשלם שכר מועט ביותר. לדוגמא "דרוש טכנאי מחשבים" כאשר המנהל שלו הוא "מנהל מערכות מידע". מה שקורה בפועל זה שאותו "טכנאי מחשבים" בעצם נחשב מנהל רשת\סמנכ"ל מערכות מידע וגם טכנאי מחשבים אך מבחינת העבודה שלו הוא יעשה את העבודה של מנהל הרשת וגם טכנאי המחשבים אך מבחינת השכר הוא יקבל שכר של איש מחשבים פשוט שכן בחוזה העסקתו יירשם "טכנאי מחשבים".
לעיתים ניתן להפוך עובדה זו ליתרון שכן בקורות החיים ניתן יהיה לרשום ובצדק שאתם מנהלי רשתות. כמובן לאחר הוכחה כי אכן עסקתם בפועל בתפקיד של מנהל רשת ללא קשר להגדרה בחוזה העסקתכם.

אז איך בעצם מגיעים לתפקיד מנהל הרשת
הקריירה של מנהל הרשת היא מאוד "פשוטה" מבחינת כמות מקומות העבודה שחובה לעבור עד שתתחילו לחפש את התפקיד הראשון שלכם בתור מנהל רשת, וזאת גם לאחר צורך במספר קורסי הכשרה ובהמשך גם מבחני הסמכה אשר אינם קלים כלל וכלל.
  1. מוקדי תמיכת אינטרנט - התחילו מהמקום שאליו הכי קל להתקבל במידה ויש לכם ידע בסיסי בתחום המחשוב. שלחו קורות חיים לספקיות אינטרנט כמו 012, נטויז'ן או לספקי תשתית כמו בזק או הוט. במקומות כאלה תינתן הדרכה מקיפה אשר ממנה ניתן ללמוד הרבה מאוד בתור אדם פרטי המתכוון לעבוד עם תוכנות ארגוניות כגון  .Outlook בנוסף תפתחו נסיון במתן תמיכה וקבלת מושג בנושאי "נתינת שירות למשתמש\לקוח", נושא חשוב מאד בכל מקום עבודה בו תעבדו בעתיד.
חשוב לזכור כי בכל ארגון תפקידכם ויעודכם הינו לתת שירות טכני לעובדים במטרה לאפשר להם לבצע את עבודתם ללא הפרעה בגין המחשב ומערכות המידע. המחשב כיום הינו כלי העבודה המרכזי שלהם וכל בעיה תגרום לבעיה אשר תשפיע גם על פעילות ויעיות הארגון.
  1.  HD- Help Desk - לאחר תקופה שבה תרגישו כי תפקידכם במוקד התמיכה מוצה (לאחר כשנה וחצי לפחות) מומלץ לחפש תפקיד שונה כגון תומך פנים ארגוני או טכנאי שטח ארגוני. ייתכן ותופתעו לדעת כי בתפקידים אלו תוכלו להתמקצע עוד יותר וברוב המקרים לעסוק בתחומים רבים, החל מהחלפת ספקי כוח והתקנת תוכנות ועד להתקנה\תחזוקה\שדרוג\עבודה שוטפת. כל אלו יגרמו לקפיצת מדרגה משמעותית ביותר עבור הקריירה שלכם.

  2. לימודי- MCSE\MCSA -  זה הזמן הטוב ביותר להשתמש בפיקדון אותו קיבלתם מהצבא. גשו לאחת המכללות באזורכם (המוכרת יותר היא מכללת ג'ון ברייס) ובררו מתי מתוכנן להיפתח בקרוב קורס מנהלי רשתות. הלימודים בדרך כלל פעמיים בשבוע בשעות הערב. במידה ואין לכם תואר ראשון אזי לימודי תעודה מסוג זה ישמשו אתכם רבות, במיוחד בחו"ל. זאת מכיוון שתלמדו חומר רב אשר יעזור לכם ביום יום ובנוסף תעודת ההסמכה אמורה לפתוח בעבורכם דלתות רבות.

    ולאלו מבינכם השואלים עצמם מה זה MCSA\MCSE להלן הפרוש:
    MCSA
     - תעודת Microsoft Certified Solutions Associate הינה הדרגה היותר נמוכה מבין השניים.
    MCSE  - תעודת Microsoft Certified Solution Expert

    קורס שכזה אורך בדרך כלל כ 9-10 חודשים וכאמור הינו חשוב מאד לקידום הקריירה שלכם.
  3. ע' מנהל רשת\איש System - אחד מאלה עשוי להיות תפקידכם הבא, והוא אמור לקדם אתכם מבחינה מקצועית ומערכתית.
    במצב בו אתם אנשי
    System בחברה גדולה או בינונית, כמות המשתמשים והטכנולוגיה בהם תזכו לעסוק תהיה ככל הנראה זהה למה שקורה בשאר מקומות העבודה שלכם, אך הפעם לשם שינוי תקבלו אחריות גדולה בהרבה ובחלק גדול מהמקרים תהוו גם מרכז יידע טכנולוגי מלא עבור כלל משתמשי הארגון. בתפקיד שכזה במסגרת חברה בעלת 400 - 50 משתמשים אתם עשויים לנהל את כלל נושא המיחשוב עם מנהל אחד נוסף בלבד. ובמקרה והחברה עשירה ובעלת אמצעים, עם מנהל נוסף וכן עוד עובד מחשוב אחד בלבד. החל מהתקנת מחשבים חדשים ועד לכל הנדרש. למעשה השמים הם הגבול שכן מבנה ארגון הינו דבר דינמי המאפשר כיום לפעול בצורות רבות ומגוונות.
  4. מנהל רשת - למשרה זו שאפתם והנה מימשתם ואתם עובדים בזה. זכרו להתמקצע בכל נושא, אל תחחשו לשאול שאלות ולחקור כמה שיותר. גוגל אמור להיות חברכם הטוב. צרו במקביל כמה שיותר קשרים בתחום עיסוקכם ונסו להגיע לכנסים של מנהלי רשתות.
    נצלו את התפקיד שלכם על הצד הטוב ביותר.
מכאן ואילך הכל תלוי אך ורק בכם. באם תבקשו להמשיך לתואר ראשון, לשדרג את ההסמכות שלכם או להיות עצמאים. זכרו שהכל אפשרי כל עוד אתם מתמידים. כל ההתחלות קשות, אך בהמשך הדרך תחושו גאווה גדולה וסיפוק רב.

בהצלחה !

6 תגובות:

  1. תשובות
    1. היי,
      תודה רבה על התגובה,
      מאוד מקווה שעזרתי.
      לב

      מחק
  2. יפה מאד נשמח לעוד מידע בנוסף. אני אישית יש לי ידע בסיסי+ במחשבים האם אני אוכל להצליח בלימודי מנהל רשת או שאלה אנשים שהם קצת עם יותר "שכל"?

    השבמחק

מגיב\ה יקר\ה תגובה היא דבר מקובל ביותר, ביקורת בונה גם כן, אם בכוונתך לפרסם, או לקלל, או סתם להגיב ולפוגע באחד ממבקרי הבלוג או כותב הבלוג, אתה מוזמן לחסוך ממני את ביזבוז הזמן במחיקת ההודעה שלך, ופשוט לא לכתוב אותה.

תודה :)