27/04/2024

מדריך ללינוקס בעברית למתחילים חלק 1 - מאיפה מתחילים?



פתיח (חפירות):

אני שמח להיות כאן שוב, כמו במדריך עם ה PowerShell שנאלצתי להפסיק לכתוב כי פשוט רמת ה"מתחילים" נגמרה ואני הייתי צריך להתעסק בדברים אחרים, בשנה האחרונה "התיישבתי" חזק על לינוקס, ובעצם כמו בפעם הקודמת, אחרי שקראתי וראיתי ולמדתי עם מורה פרטי שעות על גבי שעות, אני מוציא לכם כאן את המדריך ללינוקס למתחילים, חשוב לי להבהיר לכם, אני לא מומחה ללינוקס אני פשוט אקח את החומר ואפשט לכם כמו שאני עושה תמיד.

"המורה מה נלמד?"
כמו עם ה PowerShell אני לא אחפור לכם על "איך מתקינים לינוקס?" "למה כדי להתקין לינוקס?" "למה כדי להסיר לינוקס?" - סתם נגיד "לינוקס" וכד'  כי יש יותר מדי סרטונים כאלה ביוטיוב, מה שאני כן הולך ללמד אתכם זה בעצם איך לעבוד עם המערכת גם אם אתם לא מכירים שום דבר חוץ מלהתקין אותה.

אחרי המדריך הזה אתם תרגישו שאין לכם בעיה לעבוד במערכת, לבצע פעולות בסיסיות כמו שאתם רגילים בווינדוס, כמו לנווט במערכת הקבצים, להעתיק, למחוק, להעביר תיקיות, התקנה והסרה של תוכנות, ובעצם הדברים הבסיסיים שאתם צריכים בשביל לקבל בסיס ובטחון לעבוד עם המערכת הזאת, כמו כן תלמדו לעבוד עם עורכי קבצים nano ו vim ובעצם נלמד כיצד להתנהל בתוך המערכת הזאת בלי לקבל דום לב מכל הודעת שגיאה, אני מאמין שאחרי הניסיון הזה אתם תקבלו ביטחון רב ותוכלו לעבוד איתו גם בבית כי אחרי שמתחילים לעבוד איתו ורואים עד כמה המשפט "בלינוקס זה לא היה קורה" נכון, זה משהו שאי אפשר להסביר..

"איך לתרגל? על מה לתרגל?"

בשביל שתוכלו לתרגל כמו שצריך, צריך להתקין את Windows Terminal על המחשב שלכם (או Putty מי שמכיר, אבל אני לא ממליץ כי לא תוכלו לראות את הצבעים של התיקיות והקבצים בלינוקס וזה מאוד חשוב) וכמובן שצריך להתקין את הלינוקס על מערכת וירטואלית כזאת או אחרת ולהכין אותה להתחברות דרך SSH 

(למי שלא מכיר מה זה SSH - הינה הסבר שנלקח מ"ויקיפדיה" - Secure Shell (בראשי תיבות: SSH) הוא פרוטוקול לתקשורת מחשבים המאפשר ביצוע פעולות על מחשב מרוחק לאחר תהליך הזדהות (login). הוא נועד להחליף את rlogin ,RSH ו־telnet ולאפשר תקשורת מאובטחת ומוצפנת בין שני מחשבים לא תלויים ברשתות לא מאובטחות. SSH פועל מעל TCP, והפורט הסטנדרטי שלו הוא 22.)


תתקינו על כל סביבה וירטואלית שבא לכם, את הגירסה Ubuntu הכי עדכנית. ניתן להוריד מכאן: לינק,
תדאגו שהמערכת תחובר לכם לרשת של הבית, של המשרד או מה שזה לא יהיה, העיקר שתהיה לכם גישה למערכת מתוך הבית שלכם או מהמקום שעליו אתם מתכוננים לעבוד.

¿?  חייב הגדרה שהמערכת תוכל לצאת לאינטרנט בשביל שתוכלו להוריד ולהתקין תוכנות כחלק מהתרגול ¿?

התחברות עם Windows Terminal נראית ככה (הרבה יותר עדיף מ Putty):

"ב Putty זה לא היה קורה"


התקנת Windows Terminal

מאיפה להוריד את התוכנה?
1) מחנות האפליקציות של מיקרוסופט (כן כן מסתבר שיש לדבר הזה שימוש) לחפש שם Windows Terminal



2) להוריד מהקישור הזה, ישירות מתוך GitHub :לינק

    א. בהורדה הזאת תקבלו קובץ מסוג Appx (קובץ אפליקציה של ווינדוס) שנראה ככה:

ב. פשוט תלחצו עליו "דאבל קליק", יפתח לכם אשף ותתקינו את התוכנה, תעשו הפעלה מחדש, ואז תעשו חיפוש ב"התחל"
של Windows Terminal או כמו במקרה שלי "terminal"



לא צריך להריץ אותו בתור מנהל.

הגדרת SSH על הלינוקס

בשביל שנוכל לעבוד על הלינוקס מרחוק יש צורך לבצע כמה הגדרות, כרגע פשוט תעתיקו את הפקודות אחת אחרי השניה בלי שתקבלו הסבר, את התשובות ל"מה עושה כל פקודה" תקבלו במהלך ההדרכה.

חשוב לזכור ! לפני שאתם מבצעים שינויים בלינוקס, תשמרו נקודת שחזור במכונה הוירטואלית בשביל שתוכלו לחזור למצב הראשוני לצורך תרגול או חזרה על הדברים וכד'.



1. ראשית נפתח את הטרמינל:



¿? טיפ חשוב - בלינוקס אפשר להיעזר בכפתור ה-TAB לצורך השלמת פקודות¿?

2. נקיש את הפקודה: sudo apt update -y
    * לאחר מכן נתבקש להקיש את הסיסמא של המשתמש שלנו, נקיש אותה (כן לא רואים את מה שאתם מקישים) ונלחץ על ENTER, אם לא קיבלתם שגיאה אז הקלדתם אותה בצורה נכונה.


3. לאחר מכן נקיש את הפקודה: sudo apt install openssh-server


4. אם רץ לכם טקסט שנראה מפחיד רצח ואתם מרגישים כמו ב"מטריקס" כנראה עשיתם הכל נכון :).


5. נבדוק האם הסרוויס רץ, על ידי הפקודה: sudo systemctl status ssh 
 ונוכל לראות שהכל בירוק פרט ל "disabled" זה כרגע לא משנה מה זה, אבל צריך שזה יהיה ירוק


6. נריץ את הפקודה sudo systemctl enable ssh.service
    ונוכל לראות שהמערכת בעצם "עושה ENABLE" לסרוויס של ה SSH כך שהוא יפעל אוט' בהפעלת המחשב.


7. נריץ שוב את הפקודה sudo systemctl status ssh
    ונוכל לראות שעכשיו הכל בירוק



8. לאחר מכן נעבור לווינדוס ונפעיל את ה Windows Terminal,
    ונרשום את הפקודה: ssh username@linuxname

    זאת אומרת בפורמט הבא: שם_מחשב_או_כתובת_IP@שם_משתמש_בלינוקס ssh
    את הפרטים נוכל לקחת מהלינוקס שעליו ביצענו הרגע את הפקודות כמו בתמונה, בחלון הטרמינל מצד שמאל רשום בדיוק     הפרטים שצריך לקחת בשביל להתחבר ללינוקס שלכם.


9. בהתחברות הראשונה המחשב Windows שלכם ירצה להוסיף את הלינוקס לרשימות שלו (בלי להכנס ליותר מדי פרטים,        המחשב עושה את התהליך הזה פעם אחת בלבד), בשביל שתוכלו להתחבר בפעמים הבאות, פשוט רשמו yes ו ENTER.


10. במידה וביצעתם הכל נכון, תקבלו עכשיו הודעה שמחייבת אתכם להכניס את הסיסמא של המשתמש שלכם בלינוקס, כיתבו       את הסיסמא (כן, לא תראו מה אתם מקלידים) ולחצו ENTER.



11. לאחר מכן תקבלו מלא טקסט ובעצם זה אומר שאתם בתוך הלינוקס שלכם.



12. בשביל לבדוק שהכל בסדר, דרך המכונה הוירטואלית על שולחן העבודה, לחצו קליק ימני וצרו תיקייה כלשהי.

13. לאחר מכן בחלון ה Windows Terminal כתבו את הפקודות הבאות:
    * cd Desktop ולחצו ENTER
    * לאחר מכן בשביל להציג את התיקיה בשולחן העבודה כתבו ls ולחצו ENTER במידה והכל תקין, תראו את התקייה שיצרתם על שולחן העבודה בחלון הטרמינל שלכם, זאת אומרת שאתם מחוברים ללינוקס שלכם ואתם יכולים להתחיל לתרגל.





לכל שאלה כמו תמיד ניתן לפנות אלי במייל levl@leidertech.co.il

 

3 תגובות:

  1. תותח. עזר לי מאד.

    השבמחק
  2. היי לב תודה על השקעה , רק דבר אחד חסר לפחות לי, ליראות את הגדרות רשת איך בודקים בעזרת פינג שיש תקשורת בין לינוקס לווינדוס

    השבמחק

מגיב\ה יקר\ה תגובה היא דבר מקובל ביותר, ביקורת בונה גם כן, אם בכוונתך לפרסם, או לקלל, או סתם להגיב ולפוגע באחד ממבקרי הבלוג או כותב הבלוג, אתה מוזמן לחסוך ממני את ביזבוז הזמן במחיקת ההודעה שלך, ופשוט לא לכתוב אותה.

תודה :)