09/06/2024

מדריך לינוקס למתחילים בעברית חלק 13 - יצירה, ומחיקה של משתמשים בלינוקס.

 


 אני שמח שחזרתם אלי לחלק שלושה עשר של המדריך, אם לא עברתם על החלקים הראשונים, מאוד חשוב לעבור עליהם מאחר ובלי החלקים הראשונים לא תצליחו לתרגל ולהבין את החלק הנוכחי, את כל החלקים של המדריך ניתן לקרוא כאן: לינק

בכל מערכת הפעלה יש משתמשים, למשתמשים האלה יש הרשאות, אך לפני ההרשאות צריך לדעת איך יוצרים אותם מוחקים אותם, ובדיוק את כל זה אנחנו נלמד כאן היום.

כמו בווינדוס ומאק אפשר לבצע את אותן הפעולות דרך ממשק המשתמש בלינוקס (במידה וממשק המשתמש קיים), יש מערכות שבהן אין ממשק משתמש כמו לינוקס בגירסת Cent-Os או Gentoo וצריך לדעת לנהל שם משתמשים, אל תדאגו, גם כאן ההסבר הוא עם הגישה שלי, ואני מבטיח לכם שיהיה לכם קל ופשוט להבין את הכל :).



בפרק זה נלמד:

1) איך לבדוק אילו משתמשים יש במערכת?

2) איך ליצור משתמשים בלינוקס?

3) איך למחוק משתמשים?

4) איך לשנות סיסמא למשתמש?

5) איך לשנות סיסמא למשתמש אחר?

6) איך ליצור משתמש "מערכת"?



1. איך לבדוק אילו משתמשים יש במערכת?

בעיקרון לכל משתמש יש תיקיית בית, לכן בשביל לבדוק ניתן להריץ את הפקודה : ls -l /home בשביל להבין לאיזה משתמשים יש תיקיית בית כי בד״כ לכל משתמש יש תיקיית בית, יחד עם זאת זה לא נכון כי יש עוד משתמשים במערכת שאין להם תיקיות בית, כמו משתמשים מערכת וכד.

הדרך הכי טובה בשביל לבדוק אילו משתמשים יש במערכת, זה לבדוק בקובץ "passwd" זאת לא טעות, הקובץ נקרא ככה בקהילת הלינוקס, זה אומנם מקוצר אך הוא כן נקרא ״סיסמאות״ (Passwords) ובקובץ הזה בעצם נשמר המידע אודות משתמשים וקבוצות, בשביל להציג את התוכן שלו נוכל להריץ את הפקודה : cat /etc/passwd

בפנים נוכל לראות שהמשתמש שאני עובד עליו בשם lev הוא אותו משתמש שנמצא ברשימה ומסומן באדום 





ברשימה הזאת נוכל לראות את כל המשתמשים שקיימים במערכת שלנו כולל משתמשים שהם משתמשים שהמערכת עצמה יצרה, כל שורה מייצגת משתמש במערכת, מכאן אפשר לראות שיש הרבה מאוד משתמשים במערכת.

מקרא (משמאל לימין):

העמודה הראשונה - שם המשתמש שלנו.

העמודה השניה  (ה X) : זה אומר שיש למשתמש הזה סיסמא מוצפנת.

העמודה השלישית (ה-1000) - מזהה משתמש, UID

העמודה הרביעית (ה-1000) - מזהה קבוצה.

העמודה החמישית עמודת "מידע אודות משתמש" - בדרך כלל כאן יהיו שם פרטי ומשפחה (במידה ומילאו את זה ביצירה)

העמודה השישית - נתיב שבו נמצאת תיקיית הבית.

העמודה השביעית - הסביבה שהמשתמש הזה עובד, במקרה שלי זאת סביבת "bash"



2. איך ליצור משתמשים בלינוקס?

כמו רוב הדברים בלינוקס, גם ליצור משתמשים יש כמה דרכים, הכי נפוצות זאת הפקודה adduser והפקודה useradd, ההבדל הוא שפקודה אחת יותר ישנה ובעצם אתה צריך למלא את כל הפרטים לבד (שם מלא, שם משפחה, להגיד האם ליצור תיקיית בית או לא) והפקודה השניה יוצרת הכל אוט'.

אנחנו נראה את שתי הפקודות, נתחיל עם הפקודה useradd, הפקודה: sudo useradd user_name.



בצורה הזאת, הדבר היחיד שיקרה זה שייווצר משתמש, ואחרי זה אנחנו נצטרך ליצור תיקיית בית, להוסיף אותו לקבוצות מתאימות, להגדיר סיסמא וכד' וזה מאוד לא נוח, אם אנחנו נרצה להשתמש בפקודה הזאת וליצור גם תיקיית בית נוסיף את הפרמטר "m-", בצורה הזאת: sudo useradd -m user_name.

עכשיו נראה איך נראים הדברים כשמריצים את adduser, הסינטקס sudo adduser user_name:


המערכת יצרה לבד תיקייה, קבוצה, צירפה את המשתמש לקבוצה שיצרה והדבר היחיד שאנחנו היינו צריכים למלא, זה את השם הפרטי שלנו וליצור סיסמא, הרבה יותר נוח.


3. איך למחוק משתמשים?

במידה ונרצה למחוק את המשתמש ואת תיקיית הבית שלו, נקיש sudo userdel -r user_name

4. איך לשנות סיסמא למשתמש?

לשינוי סיסמא של המשתמש שלי (או המשתמש שאנחנו עובדים עליו), יש להריץ את הפקודה passwd

5. איך לשנות סיסמא למשתמש אחר?
בשביל לשנות סיסמא עבור משתמש אחר נריץ sudo passwd user_name

6. איך ליצור משתמש "מערכת"?

משתמש מערכת מיועד לביצוע פעולות אוט', שלרוב מריץ תהליכים, ובד"כ רץ ברקע, ואף אחד לא משתמש בו וכמובן שלא צריך להשתמש בזה עם המשתמש שלנו, לצורך יצירת משתמש כזה נריץ sudo useradd -r sys_user_name

הפרמטר r- אומר למערכת שצריך ליצור משתמש מערכת, אפילו המזהה שלו הוא מתחת ל 1000, כל המשתמשים הרגילים מקבלים מזהה של 1000 ומעלה, ומשתמש שהוא משתמש מערכת מקבל מתחת ל 1000.



זה הכל להפעם,

המייל שלי לכל שאלה: levl@leidertech.co.il

כמו תמיד סרטון מצולם של המדריך.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מגיב\ה יקר\ה תגובה היא דבר מקובל ביותר, ביקורת בונה גם כן, אם בכוונתך לפרסם, או לקלל, או סתם להגיב ולפוגע באחד ממבקרי הבלוג או כותב הבלוג, אתה מוזמן לחסוך ממני את ביזבוז הזמן במחיקת ההודעה שלך, ופשוט לא לכתוב אותה.

תודה :)